Začínate so smoothie?

Obrázok používateľa admin

Rozhodli ste sa vyskúšať zelené smoothie? O jeho priaznivom vplyve na ľudský organizmus ste už zrejme počuli, no predsa len si zosumarizujme, čo je to za nápoj, ako a kedy ho konzumovať, čo nám môže priniesť.

Zelené smoothie - čo to vlastne je

Nenechajte sa odradiť jeho zelenou farbou. Na pohľad je tento nápoj možno menej príťažlivý, no jeho chuť a vôňa vás prekvapí. Listová zelenina, ktorá je hlavnou zložkou zdravého nápoja, spôsobuje jeho zelené sfarbenie, pridaním ovocia však dosiahnete lahodnú chuť, na ktorú si časom zvyknete a budete sa na smoothie každý deň tešiť.

Smoothie je hustý nápoj z listovej zeleniny s pridaním malého množstva ovocia a vody.

Listovou zeleninou sa myslia zelené druhy zeleniny, ktoré obsahujú veľa chlorofylu (sú zelené) a rastú nad zemou :-). V našich smoothies obmieňame tieto druhy listovej zeleniny:

  • špenát
  • rôzne druhy listových šalátov (hlávkový, friseé, lollo biondo, lollo rosso, dubový list, rímsky šalát, ľadový šalát)
  • stonkový zeler
  • uhorka
  • kel
  • čakanka
  • brokolica
  • mangold
  • rukola
  • vňate - petržlenová, mrkvová, koriander, mäta, estragon, repové listy a iné
  • počas sezóny aj divo rastúce byliny - žihľava, púpavové listy, mrlík a pod.

Ako konzumovať smoothie

Najlepšie je smoothie konzumovať hneď ráno, resp. ako prvé jedlo počas dňa - nalačno. Predídete tak možným problémom s trávením. Aj keď je smoothie vo všeobecnosti veľmi dobre stráviteľné, nie je vhodné, aby sa v žalúdku stretlo s inou potravou, ktorá jeho trávenie spomalí a môže dôjsť ku kvaseniu a nadúvaniu. Ak si dáte smoothie nalačno, ďalšie jedlo si v prípade pocitu hladu môžete dať už po 1 hodine. Pri dlhodobejšom pití smoothie zistíte, že vám to plnohodnotne nahradí jedno jedlo denne a nemáte potrebu jesť niečo ďalšie. Ak by ste predsa len pociťovali nedostatočné zasýtenie, môžete si smoothie doplniť o ovocie, či už v čerstvom, sušenom alebo mrazenom stave.

enlightenedNáš tip: Vyskúšajte si do smoothie nasypať goji, ktoré necháte 1-2 minúty nabobtnať. Výborným doplnkom je aj lyofilizované ovocie, ktoré si jednoducho nasypete do smoothie.

Minimálna odporúčaná dávka zeleného smoothie pre dospelého človeka predstavuje 1 až 2 litre denne.

Účinky na organizmus

Sila zelených smoothies spočíva v spustení prirodzených mechanizmov čistenia cholesterolu, tuku a toxínov z tela – čím dochádza k zlepšeniu fyzického, ale aj mentálneho a spirituálneho života človeka. Aj keď platí, že ľudské správanie a zvyky sa ťažko menia, prechod na „zelený“ životný štýl môže byť pre každého jednoduchý a príjemný.

  • listová zelenina obsahuje najviac cenných živín
  • dodáva energiu, vitalitu
  • znižuje cholesterol
  • upravuje krvný tlak
  • má vplyv na správnu funkciu pečene a žlčníka
  • pomáha pri chudnutí
  • obsahuje chlorofyl, ktorý pomáha vytvárať krvné farbivo hemoglobín
  • pomáha pri vyprázdňovaní
  • pomáha pri hojení rán, pôsobí protizápalovo
  • predstavuje plnohodnotný zdroj proteínu
  • zlepšuje trávenie
  • upravuje poruchy tvorby žalúdočnej kyseliny
  • čistí črevá, detoxikuje organizmus
  • odstraňuje únavu, depresie, bolesti hlavy
  • znižuje chuť na nezdravé jedlá

Cenný proteín z listovej zeleniny

Listová zelenina je plnohodnotný zdroj proteínu. Zvieratá pasúce sa na lúkach majú najkvalitnejšie mlieko a zároveň najmenší podiel tuku v mäse. Proteín na vytvorenie svalstva získavajú zvieratá konzumáciou listov, trávy, výhonkov a korienkov. Bielkoviny rastlinného pôvodu sú najzdravším typom proteínu. Je nutné konzumovať čo najviac druhov listovej zeleniny. Trávenie mäsa je zložitý proces a stojí nás to množstvo energie a automaticky prichádza únava. Bielkoviny rastlinného pôvodu nám dávajú energiu a vitalitu, pretože ich trávenie nie je také zložité ako pri živočíšnych.

Ako zvýšiť účinok zelených smoothies

Pridajte si do smoothie zelený jačmeň alebo chlorellu (najlepšie oboje), čím zvýšite nutričnú hodnotu nápoja a jeho priaznivé účinky na organizmus. Zelený jačmeň a chlorellu môžete konzumovať aj samostatne nalačno, viac informácii TU.

Prečo je vhodné listovú zeleninu mixovať

Celulóza, obalová hmota rastlinných buniek, má jednu z najsilnejších molekulárnych štruktúr na tejto planéte. Listová zelenina obsahuje zo všetkých potravinových skupín najviac cenných živín – a tie sú uložené v bunkách rastlín. Na uvoľnenie všetkých cenných živín z týchto pevných buniek musí byť narušená ich stena. To je dôvod, prečo konzumácia listovej zeleniny bez jej dôkladného rozžutia nenapĺňa naše potreby nutričných hodnôt.

Smoothie je najlepším riešením, zelenina sa stáva ľahko stráviteľnou. Nápoj je chutný a môžeme si ho pripraviť aj do práce, na výlet či do školy.

Vysokorýchlostný mixér VITAMIX

Na to, aby sme sa mohli tešiť z perfektného zdravia musíme splniť dve podmienky, ktoré sú dôležité na asimiláciu živín z listovej zeleniny: mať správnu hladinu žalúdočnej kyseliny a byť schopní ju rozžuť do krémovej konzistencie. Výborným pomocníkom je v tomto prípade vysokorýchlostný mixér. Vysokorýchlostný preto, lebo vďaka silnému motoru bude schopný vymixovať tuhú celulózu listovej zeleniny do tekutej formy a telo si môže vziať cenné látky v nej obsiahnuté.

yes Na prípravu lahodných zelených smoothies používame najvýkonnejší vysokorýchlostný mixér na trhu - VITAMIX.

Detoxikačné príznaky

Pozitívne účinky zelených smoothies pocítite ihneď, ale niekedy dochádza k tzv. detoxikačným príznakom ako malátnosť, bolesti hlavy, spavosť. Skôr či neskôr to prejde. Telo, v ktorom sa odbúravajú jedy trpí, preto treba vtedy piť viac čistej vody. Voda sa postará o lepšie vylúčenie toxínov. Už samotná detoxikácia má liečivý účinok.

Nezabúdajte na pitný režim!

Smoothie je potrebné vnímať ako stravu, nie ako nápoj. Vzhľadom na jeho detoxikačné účinky budete pociťovať zvýšenú potrebu vyprázdňovania, nech vás to však nemýli, pitie dostatočného množstva čistej vody je veľmi dôležité.

Niektorým ľuďom smoothies nechutia. Majú smolu. Iným chutia, ale zo začiatku mávajú hnačky. V takom prípade treba začať pomaly. Žiadna zmena nemôže byť prudká. Organizmus potrebuje 1-2 mesiace, aby si zvykol. Začnite s menšími dávkami a postupne ich zvyšujte až na optimálnu dávku 1 - 2 litre denne.

Na základe skúseností mnohých ľudí môžem konštatovať, že keď začnete so zelenými smoothies, už sa ich nebudete chcieť vzdať ;-).

enlightenedEnergetická hodnota 1 litra zeleného smoothie je približne 200 kcal.

(Odporúčané denné množstvo energie a živín nie je pre všetkých rovnaké a mení sa v závislosti od veku, hmotnosti, výšky, pohlavia, zdravotného stavu a úrovne fyzickej aktivity. U detí je v rozmedzí 1 400 až 3 100 kcal denne, u mužov 2 200 až 2 700 kcal a u žien 1 800 až 2 200 kcal denne.)

Viac informácií o zelených smoothies:

A na záver experiment vplyvu zeleného smoothie na ľudský organizmus - výsledky TU.

Veríme, že si zelené smoothie obľúbite a objavíte čaro "zeleného" životného štýlu. V prípade otázok sme vám k dispozícii na adrese rafaela@rafaela.sk.